Mindful meditation

Jeg kunne godt beskrive teorien og historien om meditation eller mindfulness samt ridse den videnskabelige veldokumenteret effekt op der er ved at meditere eller dyrke mindfulness, men det har jeg valgt ikke at gøre.
I min verden, kan du nemlig ikke gøre nogle af de to ting forkert.
I stedet vil jeg hellere fortælle dig, hvad jeg oplever at mennesker omkring mig har fået ud af at meditere.
Kort og godt, så handler det om nærvær. Hvorfor er nærvær vigtig? Når vi lærer eller træner os selv i at være nærværende, så vil vi opleve, at vi bliver fuldt ud tilstede – ikke bare i vores eget liv, men også i de menneskers liv vi har valgt at tilbringe vores tid med, uanset om det er med vores kollegaer, familie eller venner.
Mindful meditation handler om nærværet til enten øjeblikket/nuet, fortiden eller fremtiden. Og det nærvær kan vi give os selv på mange forskellige måder. Vi kan enten lytte til guidede meditation med og uden musik, vi kan gå en tur i skoven eller byen, vi kan tælle vores vejrtrækninger, tømme vores hoved for tanker, have fokus på den mad vi spiser, vores måde at gå på osv. Det vigtigste er, at vi finder ud af, hvilken type mindful meditation vi har lyst til og at gå på opdagelse i og at det måske kan variere fra dag til, hvad vi har lyst til og hvor lang tid, du har brug for at være nærværende. Det vigtigste er at kunne gå fra en gøren til en væren. Altså væk fra at skulle forholde sig til eller handler på noget hele tiden og hen imod at kunne observere og være tilstede i øjeblikket.
Det nærværet kan gøre for os eller det som jeg oplevede, at det gjorde og stadig gør for mig er, at jeg mærker et indre og ydre energiflow. Jeg mærker min krop og sind kommer i balance, fordi jeg er blevet bedre til at være tilstede i øjeblikket/nuet – Kan jeg blive endnu mere trænet i det? Helt sikkert, men jeg er også blot et menneske med tanker og følelser som af og til stikker af til en tur i fortiden eller fremtiden. Og det er helt okay. Det vigtigste er at give det et forsøg…