Uncategorized

Den bevidste vejrtrækning i løbet af en arbejdsdag

Ved at få en forståelse for vores krops samarbejde med hjernen og den anden vej rundt, åbner vi op for, hvor vigtigt den del er i løbet af en dag – også i løbet af en arbejdsdag. Du vil opleve, at det giver dig mere energi og får din koncentration til at stige.

Det her handler ikke om at stå i et træningscenter og få sved på panden, sammen med dine kollegaer, selvom det også har en fantastisk virkning på dit energiniveau og trivsel.

Det handler om, hvordan vi i løbet af en arbejdsdag kan skabe balance mellem krop og hjerne, så vi kan give plads til at være nærværende i vores job. Derfor har det stor betydning for din trivsel, at du i løbet af en arbejdsdag ved, hvordan du kan påvirke dit nærvær ved fx at trække vejret korrekt. Det kan selvfølgelig diskuteres om, vi kan trække vejret forkert, da vejrtrækningen er styret af det autonome nervesystem. Pointen er, at du kan tage din vejrtrækning til et niveau, du ikke troet var muligt. Det kan du gøre ved at blive bevidst om den og give den nærvær.

Kroppen indeholder ca. 100 billioner af celler, der alle har brug for ilt. Det vil sige, at jo mere bevidst du er, om at udnytter dine lungers kapacitet, jo mere ilt får alle celler. Ilten bliver ikke længere kun fordelt til hjerne og hjerte og andre vigtige organer. Ilten kommer ud til alle dele af din krop – også til en skulder der er øm, til dine fingre der er i gang hele tiden i løbet af en arbejdsdag, enten på et tastatur eller i mere praktisk arbejde og ikke mindst til din lænd der bærer din krop, uanset om du sidder eller står.

En bevidst vejrtrækning har blandt andet stor betydning for din trivsel, glæde og evne til at være tilstede i nuet og kunne koncentrere dig, om det du laver. Når du begynder at være mere bevidst om at trække vejret, kan du måske ligefrem mærke en snurren i områder af din krop, du ikke har mærket før. Det er sådan det føles, når ilten kommer rundt til alle dele af kroppen. Krop og hjerne smelter sammen i nærvær og det føles ikke bare magisk. Det er også magisk.  

Den bevidste vejrtrækning sker ikke natten over. Det kræver træning og fastholdes. Til gengæld, kan du hvor som helst træne den, når du først har fanget, hvordan du gør…

Min yndlingsøvelse:

  • Stil dig med let spredte ben, bøj lidt i knæene, slap af i skulderne, nakke, hals og kæber. Luk dine øjne og slap af i området mellem øjenbrynene. Hvis du vælger at sidde ned, så sæt dig godt til rette i en stilling der er behagelig for dig.
  • Begynd at blive bevidst om, at du kan gøre din vejrtrækning dybere og mere effektiv ved at give den nærvær og bruge din vejrtrækningsmuskler aktivt.
  • Placere din højre hånd lige under navlen og sørg for i første omgang at fokusere på at trække vejret helt ned til det her område. Lad hele området under navlen bevæge sig ud og ind, som den første del i den bevidste vejrtrækning. Bliv her vejrtrækning, indtil du kan trække vejret her naturligt og ubesværet.
  • Næste skridt er at gå videre til at få den nederste del af brystkassen til at bevæge sig ud til siderne. Placere begge dine hænder på de nederste ribben i hver side. Mærk nu, hvordan dine ribben på en indånding bevæger sig ud til siderne og pres nu ganske blidt på dine ribben, når du foretager en udånding. Mærk det rum og plads du skaber i det her område og bliv her, indtil vejrtrækning bliver naturlig og ubesværet.
  • Gå videre til din øverste del af din brystkasse og placere din højre håndflade på brystkassen, lige over Thymus.  Mærk, hvordan du på en indånding, kan få den øverste del af din brystkasse til at bevæge sig op og på en udånding og med et let pres fra din hånd ned. Bliv her indtil det føles naturligt og ubesværet.
  • Sidste skridt er at kombinere området under navlen, den nederste del af din brystkasse og den øverste del i en samlet vejrtrækning. Forestil dig en 3-dimentionel måde at trække vejret på, hvor hele overkroppen bevæger sig ind og ud til alle siderne, som en bølge der ruller ind over dig på en indånding og væk igen på en udånding.
  • Nyd din bevidste vejrtrækning og den plads du skaber i din krop og til dig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *